Producenci

CYLINDRY I GŁOWICE

Do jakich celów stworzony jest cylinder?

Cylindry do motocykli są stworzone do silników spalinowych. W spalinowych silnikach, cylindry do motocykli pojedyncze lub rozmieszczone w różnej konfiguracji, stanowią miejsce pracy tłoka lub tłoków. W cylindrze powstaje wybuch mieszanki paliwowo - powietrznej wprawiając w ruch tłoki, które napędzają wał korbowy.

Budowa cylindrów do motocykli

Silniki spalinowe dzielą się na dwa rodzaje, dwusuwowy (2T) i czterosuwowy (4T). Oba z tych silników posiadają inny cylinder. Motocykl z silnikiem czterosuwowym posiada cylinder, w którym tuleja jest jednolita. Silnik dwusuwowy posiada cylinder, w którym wykonane jest kilka kanałów, są to: kanały ssące, kanał lub kilka kanałów wydechowych oraz kanał lub kilka kanałów przepłukujących. Cylinder ze względu na rodzaj układu chłodzenia posiada różną budowę zewnętrzną. Cylinder chłodzony powietrzem, posiada zewnętrzne ożebrowanie, natomiast cylindry do motocykli chłodzone cieczą, posiadają owalną budowę zewnętrzną oraz posiadają wiele kanałów, w których krąży płyn chłodniczy. 

Rodzaje odlewu, z których wykonuje się cylinder 

Istnieją różnego rodzaje odlewy, z których wykonuje się cylinder. Motor wyposażony w silnik spalinowy posiada ich dwa, odlew żeliwny oraz aluminiowy. Żeliwne cylindry do motocykli posiadają żeliwną konstrukcję oraz tuleję wykonaną z żeliwa stopowego. Aluminiowe cylindry do motocykli posiadają aluminiową konstrukcję oraz tuleję wykonaną z powłoki nicasilowej. 

Wady i zalety cylindrów żeliwnych oraz aluminiowych

Żeliwne cylindry do motocykli posiadają wiele zalet. W przypadku zatarcia takiego cylindra możemy wykonać szlif, dobrać tłok o odpowiednich wymiarach i dalej cieszyć się z jazdy. Drugą zaletą jest to, że żeliwne cylindry do motocykli są po prostu tańsze. Wadą cylindrów żeliwnych jest to, że gorzej odprowadzają ciepło. Aluminiowe cylindry do motocykli mają taką zaletę, że lepiej odprowadzają ciepło od żeliwnych, oraz są od nich lżejsze. Wadą tychże cylindrów jest droga naprawa w razie zatarcia. Naprawa uszkodzonej powłoki nie tyle, że jest droga, ale też problematyczna, ponieważ niewiele warsztatów podejmuje się jej naprawy. Przy prawidłowej eksploatacji, większe obciążenia wytrzymuje aluminiowy cylinder. Motocykl z aluminiowym cylindrem zapewni nam również lepsze osiągi oraz cichszą pracę.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl